Κυριακή 19 Δεκεμβρίου 2010

ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΝΤΑ ΒΙΝΤΣΙ


 Της Παναγιώτας Κάπου


Μπορεί τελικά  ένα βλέμμα να λύσει τον μυστηριώδη γρίφο τόσων αιώνων όπως αποδείχτηκε από τους εμπειρογνώμονες  ιστορικούς της τέχνης, από την Εθνική Επιτροπή Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ιταλίας, οι οποίοι ευελπιστούν να ανακαλύψουν τον πραγματικό κώδικα Da Vinci στο πορταίτο της Μόνα Λίζα ο οποίος αποτυπώνεται στα μάτια της!

Η Μόνα Λίζα ή Τζοκόντα είναι αναμφισβήτητα το δημοφιλέστερο έργο ζωγραφικής. Το φιλοτέχνησε ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι από το 1503 έως το 1507 στη Φλωρεντία, αλλά γρήγορα πέρασε σε γαλλικά χέρια. Αγοράσθηκε από τον γάλλο ηγεμόνα Φραγκίσκο Α' για τον πύργο του στο Φοντενεμπλό, φιλοξενήθηκε στο ανάκτορο των Βερσαλιών από τον Λουδοβίκο τον 14ο, κόσμησε την κρεβατοκάμαρα του Μεγάλου Ναπολέοντα και από το 1804 εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου.

Η αινιγματική έκφραση της Μόνα Λίζα έχει εξάψει την φαντασία σε χιλιάδες λάτρεις της τέχνης εδώ και πέντε αιώνες. Το 2003 ένας επιστήμονας του Χάρβαρντ είπε ότι ο τρόπος με τον οποίο το ανθρώπινο μάτι επεξεργάζεται τις οπτικές πληροφορίες που λαμβάνει σημαίνει ότι το χαμόγελο της Τζοκόντα είναι εμφανές μόνο όταν ο θεατής κοιτάζει άλλα σημεία του πίνακα. Πιστεύεται ότι πήρε το όνομά του από την γυναίκα που απεικονίζει. Εικάζεται ότι πρόκειται για το πορτρέτο της συζύγου του Φραντσέσκο ντελ Τζιοκόντο, ευγενούς από την Φλωρεντία.

Οι ερευνητές εξέτασαν επτά από τα έργα του Λεονάρντο από το Μουσείο του Λούβρου, συμπεριλαμβανομένης της Μόνα Λίζα, και αναλύονται οι τεχνικές επιτυχία σε πολύ λεπτά στρώματα του χρώματος, το οποίο δίνει στους πίνακές του το σημείωμα του μυστηρίου. Εμπειρογνώμονες από το Κέντρο Έρευνας και Αποκατάστασης των γαλλικών μουσείων διαπίστωσαν ότι ο da Vinci, χρησιμοποιούσε έως και 30 στρώσεις βαφής στους πίνακές του να επιτύχει λεπτή εναλλαγή του φωτός και της σκιάς.Τα στρώματα ήταν λιγότερο από 40 μικρόμετρα, ή περίπου το μισό του πάχους μιας ανθρώπινης τρίχας, δήλωσε ο ερευνητής Philippe Walter, αναφέρει το Associated Press. Η Τεχνική, που ονομάζεται Sfumato "Da Vinci τους επέτρεψε να δημιουργήσουν την ψευδαίσθηση του βάθους και της
σκιάς. Η τεχνική είναι γνωστή, αλλά έρευνα της ήταν περιορισμένη. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια μη επεμβατική τεχνική για τη μελέτη με ακτίνες Χ .Μέσω της ανάλυσης των διαφόρων έργων ζωγραφικής, των εμπειρογνωμόνων διαπιστώθηκε επίσης ότι ο da Vinci με την  εμπειρία του έβρισκε συνεχώς νέες τεχνικές. Για την επίτευξη του πορτραίτου «Μόνα Λίζα» συνήθιζε να χρησιμοποιεί σκιά μαγγανίου σε οξείδιο. Σε άλλα, χρησιμοποιούσε  χαλκό.

Ο ιστορικός τέχνης Σιλβάνο Βιντσέτι δήλωσε: "Στο δεξί μάτι φαίνονται τα γράμματα LV, τα οποία κατά πάσα πιθανότητα αντιστοιχούν στο όνομα του καλλιτέχνη. Στο αριστερό μάτι, υπάρχουν επίσης σύμβολα αλλά είναι δύσκολο να τα διακρίνει κανέις. Μοιάζουν να είναι τα γράμματα C και Ε ή Β".

  Και πρόσθεσε:  "Με γυμνό μάτι τα σύμβολα δεν είναι εύκολο να τα δεις, αλλά με τα ειδικά όργανα είναι σαφώς ορατά. Γνωρίζουμε πως ο Ντα Βίντσι χρησιμοποιούμενα σύμβολα, άρα  είμαστε σίγουροι ότι υπάρχει κάποιο μήνυμα από αυτόν."

  Οι εμπειρογνώμονες διαπίστωσαν, επίσης, τον αριθμό 72 ή ενδεχομένως, το γράμμα L και τον αριθμό 2, ζωγραφισμένα σε μια γέφυρα στο φόντο του πίνακα!

  Ένα από τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πώς τόσα χρόνια οι ιστορικοί τέχνης δεν είχαν ανακαλύψει τον "κώδικα" -δεδομένου ότι ο συγκεκριμένος πίνακας έχει εξεταστεί εξονυχιστικά. Οι εμπειρογνώμονες απντούν ότι προχώρησαν στην ανάλυση των ματιών της Μόνα Λίζα με όργανα υψηλής ακρίβειας, όταν ανακάλυψαν ένα βιβλίο σε μαγαζί με αντίκες, στο οποίο αναφερόταν ότι υπάρχουν μικροσκοπικά κρυμμένα σύμβολα στο σημείο αυτό!

  Η αποκάλυψη - που θα μπορούσε να είναι βγαλμένη από τις σελίδες του μπεστ σέλερ του Νταν Μπράουν "Κώδικας Ντα Βίντσι"- έχει ενθουσιάσει τους ιστορικούς τέχνης που ανυπομονούν να αποκρυπτογραφήσουν το μύνημα του ιδιοφυούς καλλιτέχνη

Το πιο διάσημο χαμόγελο ανέλυσε  και μία ειδική ομάδα του πανεπιστημίου του Άμστερνταμ κάνοντας χρήση ενός λογισμικού για «αναγνώριση συναισθημάτων» και το ηλεκτρονικό πρόγραμμα απεφάνθη ότι η Τζοκόντα ήταν κατά 83% χαρούμενη, 9% αηδιασμένη, 6% φοβισμένη, και 2% θυμωμένη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου